Jusletter IT

Legal Tech im Arbeitsrecht

Inwiefern kann Legal Tech zu einem verbesserten Zugang zu Arbeitsrecht und folglich zu verstärktem Arbeitnehmerschutz eingesetzt werden?

  • Author: Lina Eisenhut
  • Category of articles: Next Generation
  • Region: Switzerland
  • Field of law: LegalTech, Labour Law, Legal Informatics
  • DOI: 10.38023/b04afc77-a3f2-4ced-8295-ac770fd760e3
  • Citation: Lina Eisenhut, Legal Tech im Arbeitsrecht, in: Jusletter IT 30. September 2021
In the area of legal tech for private individuals, this paper examines the extent to which the combination of technology and law can lead to improved information possibilities regarding labor law and therefore increase employee protection. Specific examples show how employees can more easily find out about their employment rights by communicating with chatbots and how they can better defend themselves against violations with the help of document automation. On the one hand, suggestions for Switzerland are given, where the use of legal tech would lead in particular to an improvement in user-friendliness, and on the other hand, possible uses abroad are shown, where this could enable access to justice in general and lead to significant social and economic consequences in the long term.

Inhaltsverzeichnis

  • 1. Einführung
  • 2. Legal Tech
  • 2.1. Definition
  • 2.2. Anwendungsbereich Chatbot und Dokumentenautomatisierung
  • 3. Informationsmöglichkeiten im Arbeitsrecht
  • 3.1. Informationsmöglichkeiten der Arbeitnehmenden in der Schweiz
  • 3.2. Informationsmöglichkeiten ausserhalb der Schweiz
  • 4. Legal Tech im Arbeitsrecht
  • 4.1. Konkrete Anwendungsmöglichkeiten in der Schweiz
  • 4.1.1. Mögliche Schwierigkeiten
  • 4.2. Konkrete Anwendungsmöglichkeiten im Ausland
  • 4.2.1. Mögliche Schwierigkeiten
  • 5. Fazit

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