Dynamische Preise
Eine Herausforderung für das Datenschutz-, Wettbewerbs- und Vertragsrecht
An increasing number of businesses are now rapidly adjusting their prices to changes in supply and demand and their customers' willingness to pay. These pricing strategies, often referred to as «dynamic pricing», are appealing for businesses but raise a number of legal issues. The article examines these issues and illustrates how the legislature or courts could respond to the challenges that result from the use of dynamic pricing.
Inhaltsverzeichnis
- I. Tatsächliches Phänomen
- 1. Ausgangslage
- 2. Ökonomische Perspektive
- 3. Bedeutung
- II. Rechtliche Analyse
- 1. Vorbemerkungen
- 2. Datenschutzrecht
- a) Bearbeiten von Personendaten
- b) Grundsätze der Datenbearbeitung
- c) Rechtfertigung
- 3. Wettbewerbsrecht (UWG)
- a) Pflicht zur Preisbekanntgabe
- b) Irreführungsverbot
- c) Generalklausel
- 4. Vertragsrecht
- III. Fazit
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