Document Automation
When one thinks of the core activities of a lawyer, the first thing that comes to mind is probably the drafting of pleadings or the drawing up of contracts. These are activities in which the lawyer still does most of the brainwork. Due to numerous applications for document automation, which are already available on the emerging Swiss market, legal services are increasingly perceived as a commodity. In light of these developments, this paper addresses the question of whether document automation threatens the traditional status of the lawyer or rather offers opportunities for the profession.
Inhaltsverzeichnis
- 1. Einleitung
- 2. Dokumentenautomatisierung in der Theorie
- 2.1. Begriff und Funktionsweise
- 2.2. Kategorisierungskriterien der Angebote
- 2.2.1. Zielpublikum
- 2.2.2. Art des Anbieters
- 2.2.3. SaaS oder On Premises
- 2.2.4. Preismodelle
- 3. Das Angebot auf dem Schweizer Markt
- 3.1. DocEngine
- 3.2. MLL Docs
- 3.3. LegalGo
- 3.4. DocIQ
- 4. Chancen und Problemfelder der Document Automation
- 4.1. Chancen
- 4.1.1. Marktreife
- 4.1.2. Effizienzgewinn und Zeitersparnis
- 4.1.3. Gesteigerte Qualität
- 4.1.4. Neue Möglichkeiten und neue Businessmodelle
- 4.2. Problemfelder
- 4.2.1. Rechtsdienstleistung wird zur Commodity
- 4.2.2. Frage des Datenschutzes
- 4.2.3. Haftung
- 5. Fazit – Gefahr oder Chance für den Stand des Anwalts?
- Anhang
- Interview vom 26. November 2020 mit Gordon Mickel, CEO der Contract Vault GmbH aus Zug und Programmierer von «DocIQ»
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