Jusletter IT

Das geplante Widerrufsrecht im E-Commerce nach OR

  • Authors: Flavio Delli Colli / Leo Rusterholz
  • Category: Articles
  • Region: Switzerland
  • Field of law: E-Commerce
  • Citation: Flavio Delli Colli / Leo Rusterholz, Das geplante Widerrufsrecht im E-Commerce nach OR, in: Jusletter IT 11 December 2014
In March 2014 the Federal Council released that it welcomes the introduction of a 14-day right of withdrawal in telephone and distance sales. On 18 June 2014 the Council of States approved the relevant draft for the modification of the Code of Obligations. On the other hand, the National Council declined the introduction of a right of withdrawal in online trading on 17 September 2014, but agreed with an introduction of such a right for trading via telephone. The submission now returns to the Council of States. Out of this current occasion, the article critically argues with the concept of the right of withdrawal. Specially focused is the non-consolidated draft with minority and majority views on the planned modifications on the Code of Obligations, which is debated in parliament. (ah)

Inhaltsverzeichnis

  • I. Heutiges Widerrufsrecht bei Haustürgeschäften nach Art. 40a ff. OR
  • II. Was die parlamentarische Initiative Bonhôte ins Rollen brachte
  • A. Erläuterungen zur Initiative Bonhôte
  • B. Was seither geschah
  • C. Der autonome Nachvollzug des EU-Rechts und die neue EU-Verbraucherrechte-Richtlinie
  • III. Das geplante Widerrufsrecht im E-Commerce nach OR
  • A. Sachlicher Anwendungsbereich
  • B. Persönlicher Anwendungsbereich
  • C. Ausübung des Widerrufsrechts und Widerrufsfrist
  • D. Rechtsfolgen des Widerrufs
  • E. Ausnahmen vom Widerrufsrecht
  • IV. Unterschiede zur EU-Richtlinie
  • V. Argumente der Befürworter und Gegner des geplanten Widerrufsrechts
  • A. Das freiwillige Widerrufsrecht in der heutigen Praxis
  • 1. Friede im Vertragsrecht durch gesetzliches Widerrufsrecht?
  • 2. Die Mehrkostentragung
  • 3. Missbrauchsgefahr durch «Gratisnutzung»
  • B. Die Informationsasymmetrie im Internet
  • VI. Handlungsbedarf für Online-Versandhäuser
  • VII. Fazit

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